Lp. |
Zagadnienie |
Szczegóły |
1. |
System zgłoszeń naruszeń |
- e-mail – sygnalista@lo2.sopot.pl
- telefonicznie – Inspektor ds. naruszeń (58) 551 11 84
- list pocztą tradycyjną na adres szkoły :
II Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego,
81-838 Sopot , al. Niepodległości 751,
z dopiskiem: „do rąk własnych Inspektora ds. naruszeń”
- wizyta osobista zorganizowana w ciągu 14 dni (po tel. umówieniu z Inspektorem ds. naruszeń)
|
2. |
Inspektor ds. naruszeń |
Beata Wensław - tel. (58) 551 11 84,
Sekretariat II LO Sopot
|
3. |
Formularz zgłoszenia naruszenia |
Link do formularza – pobierz
Nie przyjmujemy anonimów! Wymagane podanie swoich danych.
|
4. |
Podstawa prawna |
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii
- Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 24.06.2024 (Dz.U. 2024.928)
|
5. |
Przepisy II LO dot. Sygnalisty |
Wewnętrzna procedura II LO rozpatrywania zgłoszeń od Sygnalistów - pobierz
Klauzula informacyjna - pobierz
|
6. |
Tematyka naruszeń (pogrubiono prawdopodobne naruszenia w II LO w Sopocie) |
- korupcja
- zamówienia publiczn
- usługi, produkty i rynki finansowe
- zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
- bezpieczeństwo produktów i ich zgodności z wymogami
- bezpieczeństwo transportu
- ochrona środowiska
- ochrona radiologiczna i bezpieczeństwo jądrow
- bezpieczeństwo żywności i pas
- zdrowie i dobrostan zwierząt
- zdrowie publiczne
- ochrona konsumentów
- ochrona prywatności i danych osobowych
- bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznyc
- interesy finansowe Skarbu Państwa RP, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskie
- rynek wewnętrzny Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych
- konstytucyjne wolności i prawa człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej
|
7. |
Czego nie zgłaszamy? |
Zagadnień Prawa Pracy– np. mobbing/dyskryminacja/wykroczenia przeciw prawom pracownika.
Za te sprawy odpowiada Państwowa Inspekcja Pracy - www.pip.gov.pl
|
8. |
Terminy |
- niezwłoczne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia Sygnaliście - nie później niż 7 dni roboczych od dnia zgłoszeniapo
- rozpatrzeniu naruszenia informacja zwrotna dla Sygnalisty w terminie nieprzekraczającym 3 miesiące od zgłoszenia (wyjątkowo 6 miesięcy)
|
9. |
Co gwarantujemy Sygnaliście? |
- poufność i bezstronność podczas prowadzenia dochodzenia wewnętrznego
- zakaz działań odwetowych dla Pracodawcy (NIEDOZWOLONE – np. groźby, kary finansowe, dyskryminacja, nierówne traktowanie, pominięcie awansu, obniżanie wynagrodzenia, przesunięcie, zwolnienie z pracy (w tym dyscyplinarne), niezawarcie umowy o pracę, skierowanie na badanie lekarskie)
W przypadku podjęcia wobec Pana/i działań odwetowych, ma Pan/i prawo do odszkodowania lub prawo do zadośćuczynienia. |
10. |
Brak odpowiedzialności Sygnalisty |
Za:
- szkody
- naruszenie praw innych osób
- zniesławienie i naruszenie dóbr osobistych
- naruszenie praw autorskich
- obowiązek zachowania tajemnicy (w tym tajemnicy firmy)
- przepisy o ochronie danych osobowych
|
11. |
Retencja danych (usuwanie) |
Dane Sygnalisty nie podlegają pod przepisy archiwów zakładowych.
- Rejestr zgłoszeń wewnętrznych – dane usuwane po 3 latach
- Sprawy nieistotne/zgłoszenie bez rozpoznania – 14 dni
|
12. |
Odbiorcy którym możemy ujawnić Twoje zgłoszone naruszenie (w przypadku dużej skali problemu) |
Organy publiczne właściwe do podjęcia działań następczych, np.
- Policja
- Prokuratura
- Państwowa Inspekcja Pracy
|
13. |
Zgłoszenie zewnętrzne |
Można od razu dokonać zgłoszenia zewnętrznego z pominięciem II LO w Sopocie (przy pełnej ustawowej ochronie) :
- organy nadrzędne np. UM Sopotu
- media – prasa
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Rzecznik Praw Obywatelskich
|